Recension: Hur jag lärde mig förstå världen

Jag såg Hans Roslings videos om världshälsa och statistik för första gången på högstadiet.  Vi hade haft lektioner om global uppvärmning och befolkningstillväxt på samhällskunskapen, det var pappa som visade mig dem. Roslings arbete tangerade min egen dröm om att då bli läkare. Och han förklarade statistik på ett så fascinerande sätt, som väckte intresse hos en av matte annars ganska måttligt intresserad tjej.

Känner du till Hans Rosling? Du svarar förmodligen ja. Men jag copy pastear in den video jag fick se, för kanske sex år sedan, ändå.

Årets första bok jag läste ut, tillika ✅ på att läsa mer facklitteratur 2018, var Hans Roslings memoar Hur jag lärde mig förstå världen. När Rosling i februari 2016 fick besked om den cancer som skulle orsaka hans död ett år senare, hade han påbörjat boken Factfulness. Parallellt utvecklade sig en berättelse om hans liv och karriär, som alltså gav upphov till memoaren.

IMG_1035

I Hur jag lärde mig förstå världen redogör Rosling kronologiskt för sin uppväxt, tid på läkarlinjen i Uppsala, arbete i Mocambique, hur han blev forskare och sedan lärare, liksom hur Gapminder kom till och fick ett nästan explosionsartat genomslag. Samtidigt berättar han om hur varje skede i livet har gett upphov till, eller snarare förstärkt, hans stora passion för världen och folkhälsa. Ungdomskärleken Agneta finns alltid med.

Memoaren är på samma gång utbildande som underhållande. Här erbjuds en tillbakablick på svensk och global historia, skeenden i tiden som kan ha gått människor förbi.

Roslings kännetecknande entusiasm ljuder i boken, den föder en nyfikenhet hos mig att veta mer. Språket är lättläst och fängslande. Kanske är dessa romanens mest centrala och viktiga egenskaper – i en tid då fake news och negativa synvinklar på folkhälsa och miljön penetrerar nyheter är Roslings ord betryggande. Inte för att en tillåts pusta ut, utan för att han väcker intresse och en vilja att bidra.